Smaken er som baken….

Hei dere.

Tidligere i uken hadde jeg et innlegg om Talgje Kirke. Som jeg bemerket da og som jeg har fundert på siden jeg var der er disse stolene som jeg følte ikke passet helt inn i omgivelsene. Jeg hadde nok forventet noen av de benkene som sikker du og kjenner til fra litt eldre kirker som gjør at baken og ryggen blir sår etter en liten stund. Eller rett og slett noe annet som passet bedre inn i omgivelsene.

Jeg googlet litt og kom over en utrolig spennende side fra Erling Jensen – ta gjerne en titt. Han har også en side som omhandlet kirken,  så sendte jeg han en mail om det jeg lurte på.

Visste du at i middelalderen var det bare benker langs veggene for de gamle og skrøpelige. Etter reformasjonen ble kirkerommet fylt av benker og gallerier slik at menigheten kunne sitte i ro og lytte til prekenen..Her i Talgje kirke forsvant det i 1870 20 stoler og 2 kirkebenker laget av Lauritz Snekker i 1620.  

I denne kirken har de da altså ikke erstattet med harde benker, men med litt kjedelige stoler. Men til forsvar  er de sikker gode å sitte på. Tror du ikke?

 

 

4 kommentarer
    1. Jeg har vært i kirke med sånne stoler, og det jeg ikke likte, var trekken i ryggen. Det var en vakker sommerdag og vi var i bryllup. Tynne klær hadde vi, men kirken var iskald. Døra ut sto åpen, og gjett om vi fikk avkjølt ryggene våre. Da savnet vi de gamle kirkebenkene. 🙂 🙂 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg