Talgje Kirke

På søndag var vi på en liten oppdagelsestur på øya Talgje som ligger i Ryfylke, men hører til Stavanger Kommune. Innlegget kan du lese om her. Vi parkerte ved kirken, og jeg må si at for en kirke de har. Måtte ta en liten tusle tur rundt på tomten, for dette var flott. I tillegg var det mulig å gå inn i kirken, og du ba meg ikke to ganger om det.

Øya Talgje har en rik historie, tross om det er en liten øy. Det er gravd ut hus fra folkevandringstida på øya, samt at det er funn fra bronsealder. Det er også funnet en fallos-stein fra jernalderen som kan tyde på at øya har vært et religiøst senter i gammel tid.

Talgje kirke på Gard er en kirke i romansk stil og den er datert til ca. 1150. Til litt utpå 1800-tallet stod det ved denne kirken rester av en grunnmur til et stort hus som antas å være en glidehall i middelalderen. I middelalderen var Gard sete for en mektig adel sætt, og to av  gårds herrene hadde rang som baron. Kjente personer fra denne ætten var baron Gaute Erlingsson (1200-1288), ridder og rikksråd Olav Nilsson. Sistnevnte ble drept i en konflikt med hanseatene i Bergen i 1455.

 

Legger ved noen bilder som jeg tok når jeg tittet litt rundt. Var det ikke flott der den ligger på en topp med denne utrolige utsikten?

 

Det er en liten kirke, jeg la merke til stolene som jeg i grunnen ikke synes passet så godt inn i møblementet:

 

 

 

 

 

Flotte detaljer:

 

 

 

Og så må en ikke glemme kirke klokkene – som var fullt mulig å “bjelle” med hvis du ønsket.

 

 

5 kommentarer
    1. Mitt vitnesbyrd om hvordan jeg ble medlem av Illuminati. Jeg ønsker å møte folk som ønsker å bli med i den store Illuminati som et flott medlem av Illuminati som vil ha meg som et godt medlem. Han heter Lord Felix Morgan. Hjelp meg å gjenopprette livet mitt fra dødsstadiet. Utskrives etter ca 2 år og seks måneder. Etter å ha blitt forrådt av så mange medlemmer av Illuminati. Gjennom årene var jeg håpløs og økonomisk i bakken. Men en dag mens jeg surfet på internett kom jeg over innlegget til den store Illuminati Lord Felix Morgan og det sa at hvis du er en av de store Illuminati kan du bli berømt, rik og vellykket i livet. Jeg kontaktet ham og forklarte alt, og han anbefalte registeret som ble brukt, og jeg betalte for at det store medlemmet skulle hjelpe meg i gang, og jeg ble innviet i Illuminati World Order. Etter det ga de meg alle retningslinjene og ga meg beskjed om at etter initieringen vil de nye medlemmene bli belønnet med summen av $1.000.000 kontant. Med hjelp av Lord Felix Morgan. Jeg ble fullstendig innviet som et fullverdig medlem av Illuminati. Hvis rådet ditt er at du har prøvd en svindler før eller er det, er det opp til meg å hjelpe deg med å bli med, så prøv Lord Morgan. Det er din beste sjanse til å bli det du ønsker i ditt fremtidige liv. Kontakt ham på WhatsApp +2348055459757 eller e-post: [email protected]

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg