Vil du bli spion?

Jeg kom tilfeldigvis over en jobbannonse fra en dagligvarekjede her om dagen. Stillingen de søkte var ikke spion, men prisjeger. Rett og slett gå i butikkene til konkurrentene med en scanner og scanne inn priser på varer.

Nå skal ikke jeg sitte på min høye hest å si at det er noe som “skurrer” med måten dagligvarekjeden gjør seg konkurransedyktig i markedet på, men jeg synes det var en  jobb utenom det helt vanlige.

Min første tanke var om dette var lov, og selvfølgelig hva om en blir oppdaget?

Men vet du hva? Det er helt lovlig, og i følge Dagligvarekjedenes bransjenorm gjør alle dette. Det kan foretas prissammenligninger i konkurrerende kjeder. Når personene som skal innhente priser kommer må de henvende seg til tilgjengelig leder og de har mulighet til å bruke inntil 20 timer per butikk hver uke.

I grunnen hadde det vært mer effektivt å bare sende prisene til hverandre, men det er jo bare min mening. På den andre siden, en jobb er en jobb.

Så treffer du på en av disse “spionene” på din daglige eller ukentlige handletur, så er det helt lovlig.

Har du derimot et høyt ønske om å bli “spion”, regner jeg med at dette også er mulig ved å henvende seg til en av dagligvarekjedene.

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg