Nysgjerrighet! Så undervurdert

Hei dere.

Håper dere har en fin morgen, kanskje kaffe i koppen og bare nyter stillheten og roen? Det gjør jeg.

Jeg lovet dere å komme med et innlegg i dag om nysgjerrighet, ja jeg hadde et innlegg i går om hva vi damer må bli bedre på som du kan lese HER.

Når jeg tygger på ordet nysgjerrig eller at en person er nysgjerrig så får jeg litt slike dårlige “vibber”. Det henger sikkert igjen fra tidligere at jeg har fått det inn at det er et negativt ord på en eller annen måte. Jeg vet ikke med deg. Har du det samme? Tror jeg assosierer dette ordet med nysgjerrige nabokjerringer eller noe.

Tross disse negative “vibbene” har jeg prøvd eller prøver å endre tankegangen min til at dette er en fantastisk egenskap. For det å være nysgjerrig er i grunnen en god ting. Jeg tror i forretningsverden så hadde vi ikke hatt en eneste oppfinnelse hvis ikke folk hadde vært nysgjerrig.  Tror du?

Men det er ikke bare oppfinnelser som kommer fra nysgjerrige personer. I det daglige dreier det seg om å leve og å være nysgjerrig på livet, på dagen og hva den bringer. Dette kan være avgjørende om vi ser frem til å stå opp om morgenen.

På det medmenneskelige plan er det å være nysgjerrig på andre personer noe som er lærerikt og spennende. Ikke å stå med pekepinn for de har andre meninger og handlinger, men være åpen og interessert. Lære og å forstå og ta med seg det en synes er viktig på den videre ferden.

Ja det høres gjerne merkelig ut men tenk deg at en av dine, gjerne sønn eller datter har gjort noe helt hinsides. Tror de fleste som har barn har vært ute for det. Hva med å være nysgjerrig på hva som skjedde, hva han eller hun tenkte, for å forstå og for å komme til en forenlighet. Ikke ta pekepinnen som vi ofte gjør, for det er jo nærmest en refleks. Er det ikke? Kanskje det formilder handlingen siden da vet du tanken bak?

Tilbake til forretningsverdenen er det nettopp de “nysgjerrige” som jeg tror er morgendagens vinnere. De som er med på reisen, med i vår verden som endrer seg raskt. De som setter spørsmål, ikke av kritikk men av nysgjerrighet. De som vil lære og vil videre. Ja du vet, de irriterende urokråkene som setter spørsmålstegn med alt. Kjenner du noen slike? Eller er du slik selv?

Hva tror du?

4 kommentarer
    1. Dette var et godt innlegg! 👍Som deg så har jeg hatt lett for å assosiere nysgjerrighet med grafsing og “slarv”. Så ligger det også mye positivt i ordet. Du har kommet med mange fine eksempler på det. Hvis vi slutter å være nysgjerrige og undre oss – da blir det lite framdrift, spenning og moro!😊

    2. Jeg tror det er viktig å være nysgjerrig for å komme seg videre! Og det er positivt! Men å være en nysgjerrigper er negativt ladet…..! God klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg